technologie starych mistrzów

Ucieranie ultramaryny

W filmie wystąpili: – pusty kwadrat to oznaczenie czystego pigmentu laserunkowego – dodatkowy symbol (pięć gwiazdek) oznacza najwyższą światłotrwałość w pięciogwiazdkowej skali – szpachelka jak to

Więcej »

Legendarny Lapis Lazuli

Kwadrat z przekreśleniem oznacza farbę półlaserunkową. Kiedy Johannes Vermeer malował „dziewczynę z perłą”, czy „młodą kobietę z dzbankiem”, cena za wagowy odpowiednik pigmentu Lapis Lazuli

Więcej »

Niebezpiecznie toksyczna biel

Niebezpiecznie toksyczna biel ołowiowa była podstawowym składnikiem do urabiania białej farby u starych mistrzów. Jako farba jest półkryjąca, dlatego doskonale nadaje się nie tylko do

Więcej »

Ekran porzuconego obrazu

Technika laserunku różni się od innych technik malarskich: – farba składa się jedynie z pigmentu i spoiwa,– nie ma w sobie żadnych wypełniaczy,– farba jest

Więcej »

Szlag mnie trafił!

Jednym z przedmiotów u Tadeusza Piotrowskiego było gruntowanie. Za gruntowanie gotowym gruntem w dzienniku dostawało się pałę! Starzy mistrzowie samodzielnie urabiali proste grunty składające się

Więcej »

Przeklejanie płótna

Płótno składa się z włókien, które nie lubią kontaktu z olejem. Jeżeli olej przedostanie się do tkaniny, to po latach płótno w tym miejscu po

Więcej »

Tadeusz Piotrowski

W Olsztynie dołączyłem do prywatnej szkoły, którą założył Tadeusz Piotrowski (na zdjęciu). On sam skończył wydział malarstwa na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Szkoła imienia Cennino

Więcej »

Pierwsza praca

Pomyślałem, że po prostu napiszę, jak było. Po liceum plastycznym napisałem podania o pracę do ośmiu Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki w Polsce. Pierwsza odpowiedź przyszła

Więcej »

Rozwód

Kiedyś bezgranicznie przywiązałem się do fotografii, byliśmy ze sobą tak długo… Fascynując się nagą kobietą, przez lata zmajstrowaliśmy światłem sporo szkiców. Razem napędzaliśmy się entuzjazmem

Więcej »