technologie starych mistrzów

Sąsiadka rozwaliła mi system

Sąsiadka rozwaliła mi system. Jest profesjonalistką. Najstarsze malowidła pierwszych artystów mają kilkadziesiąt tysięcy lat. Od jaskiń w Indonezji, RPA czy Hiszpanii albo Francji wszystkie łączy użycie naturalnego pigmentu ziemnego, czyli w uproszczeniu odmian rdzy. Konkretnie: ochry w jej odcieniach od żółtych, czerwonych, brązowych po czarne.

Trwałość bardziej współczesnych obrazów w porównaniu z naskalnymi to zaledwie setki lat.

Dla mojego wyboru pigmentu pierwszym kryterium jest jego światłotrwałość. Wczoraj odwiedziłem sąsiadkę. Jest zawodową krawcową (poprosiłem o przerobienie czarnych zasłon do pracowni). Zapytałem, czym narysuje linię cięcia na czarnym materiale. Spoko – mam taką specjalną kredę, która znika po godzinie… Ale że jak? Normalnie, rysuję i żadna klientka nie mówi mi, że pobrudziłam materiał, bo ta kreda po godzinie znika. Tak po prostu.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Beksiński i płyta pilśniowa

Całe moje poprzednie życie, czyli przed rozwodem z fotografią i teraz, związane z malowaniem obrazów, jestem ciągle obok płyty pilśniowej. We wszystkich albumach płyta pilśniowa

Więcej »

Ekran porzuconego obrazu

Technika laserunku różni się od innych technik malarskich: – farba składa się jedynie z pigmentu i spoiwa,– nie ma w sobie żadnych wypełniaczy,– farba jest

Więcej »

Terra Rosa spod nóg

Cześć, Michał, jesteśmy w Chorwackim Novigradzie, czy wiesz może, co to jest to takie rdzawe? – Tak. To Terra Rosa. Produkt wietrzenia Krasu i źródło

Więcej »